Kära plånbok

Min stackars plånbok får med jämna mellanrum utstå en hel del glirlingar från omgivningen. Sneda blickar, fnissningar och ibland helt öppna glåpord. Allt detta på grund av en viss -försumbar- övervikt. Jag tänkte därför rycka ut till plånbokens försvar så att alla verkligen förstår hur nödvändig den är för min existens. Orsaken till övervikten är plastkorten. Ja, jag vet...jag är en plastkortsjunkie. Jag har förstått att omvärlden inte -ännu- har insett den fulla skönheten och nyttan med att inneha så många plastkort som möjligt, men vänta bara. Snart kommer även ni att stå där, önskandes att ni kunde samla de där poängen eller tjäna in de där kronorna i medlemsrabatt. Vem är det då som står där, försedd med plastkort och beredd att rycka till undsättning? Ha! Följande är en förteckning över de små bitar av plast som förgyller min tillvaro:

- Visakort. Världens bästa plastkort. I love you.
- ICA. Finns det något bättre än när rabattcheckarna dimper ner i brevlådan? Nehej. Skulle inte tro det.
-Coop. Senast jag handlade där var nog...ett år sedan...men man vet ju aldrig. Man skall alltid vara redo. Har ju varit scout, för tusan.
- Medlemskort hos sex olika klädbutiker varav jag brukar handla på...två. Men som sagt, man vet aldrig. Skulle ju vara otroligt irriterande om man beslutade sig för att vara lite wild and crazy, handla på nån av dem och sedan stå utan medlemskortet.
- Kort i en butik med diverse spackel, kemikalier och häxbrygder. Används då och då.
- Två olika busskort med pengar på. I olika län. De använde jag nog senast för...fem år sen kanske? Men det finns pengar på bägge, man kan ju inte slänga pengar.
-Apoteket? Varför har man medlemskort på Apoteket? Jag har aldrig fattat om man skall dra det vid köpen eller vad man skall göra med det...och jag vågar inte fråga heller för då kommer tanten bakom kassan i sin vita rock att hånskratta åt mig. Jag är rädd för människor i vita rockar. Usch.
- Viking Club. Har jag utnyttjat några gånger.
-SJ Prio. Vet inte ens vad man gör med det. Samlar man poäng? Vad gör man med dem? Får man rabattcheckar? Vinner man något? Ingen aning. Men har man ett kort måste man använda det. Såna är reglerna.
-Plastkort från Försäkringskassan ifall jag blir sjuk i ett EU-land. Jag har ju rest så mycket i Europa de senaste åren. Men om man plötsligt av någon anledning skulle befinna sig i...Tyskland...och plötsligt skulle bli sjuk så är det bra att ha. Antar jag. Det är ju dessutom jättebra att texten på kortet är på svenska.
-Medlemskort i en sko- och väskbutik. Jag avskyr att handla både skor och väskor. Min filosofi på de områdena är att köpa nåt jag gillar och sedan använda det tills det går sönder. Kortet används med andra ord ungefär...aldrig.
- Körkort. Används ofta. Men inte när jag kör bil. Mest som legitimation på diverse barer.
-Lånekort till stadsbiblioteket. Jag var faktiskt där igår! Böckerna ligger i en hög och ser jättefina ut. Mycket kulturellt. Det var nog annars ca ett år sedan jag var där senast.
-SF bio. Användes senast...förra våren...tror jag. Inte så flitig biobesökare. Men man vet aldrig, rätt vad det är så bestämmer man sig för att gå på bio och då skulle man haft kortet, minsann.
-IKEA Family. Fungerar nu för tiden som ett regelbundet (nåja) "billig-lunch-kort" i jobbet.
-Dykcertifikat. Ok, jag vet. Kanske inte behöver bära omkring på det hela tiden. men tänk OM man plötsligt åker iväg till ett varmt land med kort varsel och glömmer dykcertet? Vilken ångest.
Ovanstående plastkort kompletteras av diverse klippkort på dvd- och videouthyrningsbutiker (senast jag hyrde en dvd var nog...hm...i höstas kanske?), pizzeria (äter pizza ungefär en gång var fjärde månad), café (efter fem miljoner stämplar får du fem kronor i rabatt på en varm dryck om du samtidigt köper en tårta, smörgås och fem  olika sorters milkshake) och frisör (vem vill INTE gå hos en frisör som har klippkort? Inte jag! I like it :-).

111544-16

111544-17

Kommentarer
Postat av: Chrille

Du skulle inte ha några problem att flytta över Atlanten ... här har alla kort till förbannelse .. det finns "point"kort o airmiles cards till allt ...
ja var till o me tvungen att köpa mig en plånbok när ja flytta hit så ja hade någon stans att ha allt skit... hehehe ... men stå på dig ... ja har också mitt divemaster card i plånboken .... men vet ju bara inte när man får för sig att dyka like ..hehhe


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback