Ångest i tvättstugan

I morse så tvättade jag. Ja, jag vet. Vid något tillfälle så verkade det vara en bra idé att gå upp klockan sju på morgonen för att tvätta. Fråga inte. Hur som helst, en vistelse i tvättstugan är ju otroligt ångestframkallande. Vad kan inträffa i en tvättstuga, kan någon kanske undra. Tja, säger jag...vad kan inte inträffa?

- För det första så har tvättstugan i min källare ett lås som innebär att man kan låsa dörren utifrån med hjälp av sin tvättcylinder, det vill säga att om man har gjort det så går dörren inte att låsa upp inifrån. Detta betyder att om man är därinne och inte är uppmärksam så kan vilken galen granne som helst smyga fram, drämma igen dörren och låsa in en i tvättsugan. Kul. då får man sitta där tills nästa pass börjar, det vill säga i minst fyra timmar. Har man otur så kanske den personen struntar i att tvätta just då och så får man vänta i ytterligare fyra timar. Det vill säga åtta timmar. En vistelse i ett utrymme utan fönster i åtta timmar. Usch. Vad gör man för att sysselsätta sig då? Läser instruktionerna till tvättmaskinerna femtielva gånger?
- För det andra kan tvättmaskinen explodera. Ja okej, det kanske inte är så troligt...men det skulle kanske kunna inträffa. Någonting går sönder och när man står där och tittar på sitt tvättmedelspaket i godan ro så kanske hela tvättmaskinen exploderar och man får en flygande tvättlucka i ögat. Inte så trevligt.
- För det tredje så kan lampan gå sönder. Eftersom det inte finns något fönster i tvättstugan så blir det absolut kolsvart, det finns inte minsta chans att se vad man gör. Det kan ju resultera i att man planlöst irrar omkring i mörkret timme efter timme eftersom man aldrig hittar till utgången. Alternativt att man snubblar på tvättkorgen, bryter benet och blir liggande där nere.
- För det fjärde så är jag tveksam till att mobilen fungerar. Tittar jag på den så har den täckning, men den har aldrig ringt när jag är där nere. Jag är säker på att alla tvättstugetillverkare har manipulerat tvättstugorna så att det inte går att ringa i dem. Man skall invaggas i falsk säkerhet genom att tro att man har full täckning men egentligen är det helt omöjligt att ringa eftersom man står inne i en betongbunker.

Det värsta scenariot är att alla ovanstående punkter inträffar samtidigt. Man blir inlåst i tvättstugan, tvättmaskinen exploderar, lampan går sönder och mobilen fungerar inte. Kul. Trots att det här i realiteten kan inträffa så fortsätter jag att besöka min tvättstuga med jämna mellanrum. Modig? Jag? Japp.

Kommentarer
Postat av: Tindrah

Du glömde en fara...eller kanske två. Att luddet ska formera sig till en gigantisk dammråtta i mörkret och kväva dig till döds. Eller att det ska komma upp otäcka, levande, illaluktande och slemmiga saker ur avloppet i värsta skräckfilmsanda... :P

2008-10-16 @ 23:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback