Tillbaka till biblioteket

Eftersom jag vet att det finns de som undrar: ja, jag har lämnat tillbaka mina försenade biblioteksböcker. Och jag fick böta. 30 spänn. Fan. Tanten bakom disken gav mig en förebrående blick men hon förvandlades åtminstone inte till ett eldsprutande monster och man får väl vara tacksam för det lilla. Men har jag lärt mig någonting av det här? Nix. I går lånade jag en bok på biblioteket som var under rubriken "snabblån" vilket innebär att jag har 8 dagar på mig att läsa ut eländet. 8 dagar. När skall jag hinna det, hade jag tänkt? Eller snarare, när hade jag tänkt lämna tillbaka boken? Jag vet att det är en minimal chans att jag ens hinner komma i närheten av biblioteket inom den utsatta tiden men den masochistiska ådran i mig fullkomligen tvingade mig att ta ner bokeländet från hyllan. Så nu måste jag läsa som en galning så jag hinner klart i tid och de inte skickar bibliotekspolisen efter mig. Vad är det då för bok som är värd all denna ångest, denna panikläsning, dessa timmar av skräck för galna bibliotekarier? Blaze av Stephen King. En av de få böcker av honom som jag inte läst. Man måste ha respekt för en författare som kan skriva en hel novell om en människoätande mangel som löper amok utan att det blir corny. Dessutom måste jag erkänna att jag 15 år efter att ha läst den där novellen fortfarande inte riktigt känner mig bekväm i samma rum som en mangel. Men som sagt. Respekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback