Sluta vara offer, mammor

En sak som slår mig med mammor är att de alltid har så mycket de skall göra. Visst, de skall ta hand om en bebis men det är ju nästan en bisak. Frågan är snarare vart de skall göra av bebisen under tiden de städar, tvättar, röjer garderober, planterar blommor, lagar mat, diskar, tvättar fönster...etc. Det verkar ju inte finnas något slut. Tydligen så måste alla dessa saker göras på dagtid också och det är bara mammorna som skall göra dem. Det går inte att vänta med att göra dem tills på kvällen då den andra hälften kommer hem, eller på helgen för den delen. Nix. Har man sett ett smutsigt fönster så måste det åtgärdas omedelbart innan fönsterpolisen kommer. Sedan tar mammorna gärna tillfället i akt att gnälla om hur mycket de har att göra och att vara föräldraledig är minsann ingen dans på rosor för det är så mycket man skall hinna med, blahablahablaha. Visst är det mycket man skall hinna med, men det har ju i stort sett uteslutande med bebisen att göra. Bebisen skall matas, bytas blöjor på, den skall ut på promenad, få rena kläder, badas...när jag får pengar från Försäkringskassan så står det inte "hushållsassistentpengar" utan på MIN utbetalning så står det "föräldrapenning". Visst fixar jag också lite hemma, men inte mer än jag behöver. All tid jag väljer att lägga på saker som att städa, etc är ju tid där jag inte kan koncentrera mig på lilla O och umgås med henne. Jag tror hon högaktningsfullt skiter i om våra fönster är igengrodda. Jag tror att hon hellre vill vara med sin mamma, upptäcka världen och busa tills hon kiknar. Visst, prioriterar man att det är skinande rent hemma och att man skall ha ett välordnat hem att visa upp för grannarna, fine. Men kom sedan inte och gnäll för att man har så mycket att göra. Du har valt det själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback