Trafikregler i julhysterin

Jag har varit på stan två dagar i rad (tillhör för övrigt inte vanligheterna), och ändamålet var att försöka döva lite julklappsångest. Det gick väl så där. Hittade en julklapp men har fortfarande flera kvar. Usch. Något som slog mig är det totala kaos som råder bara på grund av att stan har täckts i ljus och glitter och en del människor envisas med att ikläda sig rött (en del av dem sjunger också. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det). Det är ju helt uppenbart att det saknas regler. Jag har därför tagit mig friheten att skapa lite regler som jag tycker borde tillämpas å det snaraste så att folk (jag) orkar vistas på stan i mer än fem minuter utan att börja söka efter närmsta flyktväg från eländet.

1) Håll tempot. Det är inte tillåtet att gå långsammare än dem som går runt omkring dig. Se till att håll samma tempo som dina medtrafikanter.
2) Har du fler än två shoppingkassar så är det inte tillåtet att bära dem bredvid kroppen. De skall bäras framför alternativt bakom kroppen för att ta upp så lite plats som möjligt. Vid platsbrist bör kassarna staplas på huvudet.
3) Alla fordon är strängt förbjudna. Med fordon avses barnvagn, rullator, inlines, skateboard, väska som dras på hjul, käpp och krycka.
4) Om kön till kassan överstiger fem personer är det inte tillåtet att handla fler än tre saker. Detta oavsett vilken plats du har i kön. står du längst fram och det bakom dig finns fler än fyra personer måste du genast överge dina överflödiga varor och komma tillbaka senare för att inhandla dessa.
5) Det är inte tillåtet att stanna. Färdas du i en folkmängd måste du hela tiden hålla dig i rörelse. Måste du av någon anledning stanna, sök dig genast ut mot närmsta vägg innan du saktar ned tempot. Att hålla ett högt gångtempo och sedan stanna helt utan förvarning är oursäktligt.
6) Det är inte tillåtet att gå fler än två personer i bredd. Det enda tillfälle då det är möjligt att fler personer kan färdas i bredd är när en person gör en omkörning kring två andra personer. Färdas man i ett sällskap skall sällskapet färdas på ett led med max två personer i bredd.
7) Ljudvolymen skall hållas nere. Det är inte tillåtet att väsnas för mycket. Var gränsen går är helt och hållet upp till medtrafikanterna. Så snart tre personer kastat ogillande blickar mot det högljudda objektet skall det avlägsnas från platsen å det snaraste.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback