Jag är ett datageni

För en stund sedan började min dator plötsligt bete sig ytterst märkligt. Först började hela webbfönstret att skaka, det scrollade självmant längst ned på sidan och sedan stod det bara och hoppade och gick inte att stänga ned. "Jippi, ett viruselände" tänkte jag. Nej det är inte sant. Det jag tänkte innehöll betydligt fler svärord. Men iallafall. Stängde av datorn och när jag satte på den igen började den tjuta. Kul. Gjorde flera försök och eländet bara tjöt. Hur f-n löser man sådant. Kände hur jag blev helt kall och såg mitt liv passera revy. Ja, jag erkänner. Jag är en nörd. Jag är ingenting utan min dator. Efter att ha svurit några ramsor tryckte jag på lite knappar för att komma till någon "setup-meny" (ingen aning om vad man gör där men det lät fint och tekniskt). Kom till en bild som jag aldrig sett förut. Tryckte på lite knappar och eftersom jag inte hade en aning om vad jag gjorde så valde jag "exit". Då fungerade som genom ett trollslag hela datoreländet igen. Jag börjar tro att jag och tekniska prylar inte fungerar bra tillsammans. Min mobil har självmant börjat starta om sig mitt under samtal och om jag lyssnar på musik så låser sig telefonen och jag måste öppna den för att musiken skall komma igång igen. Helknäppt. Vanligtvis när det händer konstiga grejer med mina tekniska prylar så brukar jag ringa någon i bekantskapskretsen som kan sånt. Det börjar med att jag beskriver problemet varpå personen i fråga säger att det är omöjligt. Dialogen kan låta ungefär så här:

Jag: "Jo men det är vad som händer"
Teknisk person: "Du måste skämta, det är inte ens tekniskt möjligt"
Jag: "Jag skämtar inte, det är sant, jag tittar ju på skiten just nu. Det funkar inte"
Teknisk person: "Jag tror dig att det inte funkar, men det måste vara något annat fel. Det du beskriver kan inte inträffa"
Jag: "Men skämtar du med mig? Jag säger ju att det inte funkar, det FUNKAR INTE. HJÄLP mig!!!"
Teknisk person: "Ok, jag kommer över och tittar på vad det är för fel"
Jag: "Tack"
Teknisk person: "Men jag säger att det du beskriver inte är tekniskt möjligt. Men visst kan jag titta på det."

Senare...
Teknisk person: "Hm. Det här var konstigt."
Jag: "Ja jag vet. Fixa."
Teknisk person: "Skall jag vara ärlig har jag aldrig sett det här problemet förut."
Jag: "Nehej? Men skall inte du vara expert? Hjälp."
Teknisk person: "Jag har aldrig sett det här problemet förut. Det är egentligen tekniskt omöjligt. Jag vet inte hur man gör."
Jag: "/("#=%&"/#=%/"#(%=)"#/%()"(%)#"/?%"#%&?=# *censur*"

Varpå personen i fråga antingen pillar med min tekniska pryl i någon timme eller två och får den att fungera, alternativt ingen gör något med den tekniska prylen utan den krånglar vidare ett tag för att sedan börja fungera igen. Dvs den tekniska prylen börjar spontant fungera igen utan att någon har gjort någonting med den. Bra men otroligt enerverande. Som nu t e x. Datorn fungerar igen. Men vad var det egentligen som hände? Varför gick den sönder? Varför började den fungera igen? Lever den ett eget liv? Var det den elake hustomten? Vad kom först, hönan eller ägget? Ingen vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback