Hultsfred nästa

I dag har jag fördrivit tiden med att fixa de sista detaljerna inför avfärden imorgon. Packa är inte roligt. Därför behöver jag en dag på mig så att jag kan avbryta packningen med att göra roligare saker. Typ bläddra i skivsamlingen :-) Jag måste erkänna att jag är lite nervös, sist jag var där (2005 för den som är vansinnigt nyfiken) så fanns det tillfällen när jag kände mig uråldrig bland alla fjortisar (medelåldern på Hultsfred är väl...max arton skulle jag säga). Nu måste man ju ha passerat dinosaurieåldern i Hultsfredsålder mätt. Nåja, finns det nåt glin som pekar och skrattar hånfullt så ger jag dem en evil blick och slår dem i huvudet med rullatorn. Jag tvivlar iallafall inte på att den äkta festivalkänslan infinner sig, det finns alltid vissa igenkänningstecken (utan inbördes ordning, givetvis):

1) Lukten. Man måste ha varit där för att förstå. Det luktar en blandning av...allt. Och då menar jag allt. Och det luktar inte gott. Som tur är så vänjer man sig efter ett tag och känner det inte lika mycket. Gäller bara att undvika att tänka på att lukt egentligen är små partiklar som flyger omkring i luften och tar sig in i näsan. Uäääh .
2) Smutsen. Campingområdet är det närmaste jag någonsin varit att bo på en soptipp. Men i år skall jag bo på vandrarhem. Mycket vuxet :-)
3) Smålandsrullen. Måste vara belöningen för alla goda gärningar (bägge två) man gjort genom åren. Helt löjligt gott. Nästan värt att betala inträdet bara för att kunna komma åt denna kulinariska höjdpunkt. Nästan. Och det är dessutom en vegetarisk rätt som man blir mätt på. Jag kan knappt bärga mig.
4) De små scenerna. Man har inget särskilt man vill se, driver omkring på området, märker att det är en konsert någonstans och tar en titt. I flera fall är det mindre kända band som gör löjligt bra framträdanden. Stämningen på en så pass begränsad yta kan dessutom bli fantastisk. Särskilt som det ibland kommer mer kända artister och gör gästframträdanden när de känner för det.
5) De stora scenerna. Känslan av att stå framför en scen som tar 20 000 åskådare och vänta på att favoritbandet tar plats på scen är riktigt, riktigt bra. Nästan lika bra som under själva konserten när man känner marken gunga av att samtliga 20 000 människor hoppar upp och ner och sjunger samtidigt.
6) Alla människor som vanligtvis anses vara väldigt originella. När de samlas på Hultsfred inser man att de inte är så originella utan att det finns en massa människor som klär sig likadant, pratar likadant...alla hör hemma någonstans. Antar att man bara måste hitta vart.
7) Det parallella universumet. Man har hela tre dagar på sig där man vaknar när man känner för det, äter när man är hungrig, lyssnar på bra musik, träffar en massa roliga och oroliga människor, sover när man är trött, promenerer omkring, sätter sig i gräset, dricker lite öl...livet är helt ok. 

Packa och packa förresten...det här är väl allt man behöver? Biljetter, skavsårsplåster och öronproppar? :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback