Träningsabstinens

Jag är en fullkomlig träningsnarkoman. Det är ingenting jag hymlar med och inte någonting som jag avser att ändra på heller, för den delen. Har man ett stillasittande jobb måste man röra på sig och jag blir fullkomligt galen av all överskottsenergi om jag inte får göra av med den på något sätt. Jag klarar inte av märkliga träningsformer som aerobics (komma ihåg en stegkombination på fler än tre steg, undvika att trampa på andra människor och hålla sig till takten samtidigt? Ha! Skulle inte tro det), stepup (verkar ju jävligt kul att stå och trampa upp och ned på en bräda. Samtidigt som man riskerar att bryta bägge fötterna.) eller yoga (så jäääävla tråkigt...prövade ett tag men det slutade med att jag var så uttråkad på att stå och titta att jag låtsades tävla med de som stod bredvid om vem som fortast kunde byta ställning, sträcka sig längst, etc. Då försvann liksom hela tanken med avslappning). Tacka vet jag spinning (sätt på lite tysk hårdrock och trampa tills man har tappat all känsel i benen), styrketräning (det är bra att ha muskler på krogen) och box (oslagbart om man är arg på någon...visualisera personens ansikte på mitsarna och sen slår och sparkar man som en galning i en timme. Tro mig, det hjälper). Har man tränat ett tag så inser man ganska snart att det finns en del sterotyper på gymmet:

Den seniga typen återfinns på gymmet företrädesvis under vintermånaderna. Övriga månader hittar man personen ifråga i närmsta löpspår. Åtminstone under den halva sekund man hinner se personen ifråga innan de spurtar förbi som om det gällde livet. På gymmet bosätter de sig på löpbandet där de med bestämda steg springer som galningar på löpbandet under (minst) en timme. Klädseln är företrädesvis linne och fula shorts a lá Stefan Holm (förlåt Stefan. Du är en otroligt duktig idrottare men shortsen? Gode Gud).
Den spänniga typen hittar man bland styrketräningsmaskinerna och/eller de fria vikterna. Klädseln är träningsbyxor och linne/t-shirt. Överkroppen brukar vara enorm medan de undra regionerna mest påminner om spaghettirester. Belastningen på vikterna brukar vara enorm och personen i fråga orkar ett par lyft och inte mer. Personen i fråga är också mycket intresserad av att träna framför en spegel. Gärna flera speglar så den egna kroppen kan betraktas ur flera vinklar samtidigt.
Den smala bruden har på sig de senaste träningskläderna och ser till att sminka sig/fixa håret i minst tio minuter innan hon tar sig ut i gymmet. Väl där kastar hon sig över närmaste cardiomaskin (cykel, löpband, etc) och trampar. Och trampar. Belastningen är lika med noll och hon läser senaste numret av "Veckorevyn" under tiden så fokuseringen är lika med noll. Men hon tränar ju. Dessutom är hon livrädd för att lägga på sig muskler och äter plikttroget en banan efter träningen. Eller möjligtvis en riskaka.
Nyårslöftet köper träningskort någon gång under perioden 1-31 januari. Personen ifråga kör stenhård träning 3-4 gånger i veckan under ca 3-4 veckors tid. Allt i avsikt att börja sitt nya liv. Sedan är det jobbigt, svettigt och tar en massa tid och personen syns sedan pliktskyldigt på gymmet ca 1 ggr/månad under resten av året.
Den coola typen personifieras företrädesvis av några killar i väl genomtänkta träningskläder. De går runt lite planlöst bland maskinerna, har inget träningsprogram utan fastnar för det som känns mest aktuellt för stunden. Mesta tiden på gymmet står de och snackar.

Nu kan man ju fråga sig var jag passar in...fundera på det ni...haha :P

Kommentarer
Postat av: Kagu

Jag tror att du är en blandning av den seninga ( du är väl ute i naturen i bland du med? ), den spänniga ( dina muskler syns ), den smala bruden ( du är smal och jag tror allt att du ibland kan sätta dig i en maskin när det är tomt på gymmet och småflina dig igenom en veckorevyn ) och sist men inte minst den coola. den sista har jag inte riktigt någon motivering till utan tycker bara det är coolt med lockigt hår :D

2008-03-18 @ 16:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback