Liten ordlista för dummies

Viktiga ord
Frääda - fredag (veckodag)
Äva - Eva (personnamn)
Daschlann - dalsland (landskap)
Fiiisk - fisk (djur som man äter)

Viktiga uttryck
"Det ser gott ut men jag är inte hungrig just nu" - Om jag äter det där kommer jag att kräkas.
"Ja, det är klart vi skall höras av. Den här gången måste vi verkligen ta tag i det" - Fattar du inte vinken? Jag har aldrig ringt dig och är inte ett dugg intresserad av att träffas. Sluta tjata.
"Om jag skall göra nåt i helgen? Vet inte, är inte säker på om jag har något planerat. Jag skall kolla" - Jag väntar på att ett bättre erbjudande dyker upp. Om det inte gör det, jag tröttnar på att pilla mig i naveln och blir desperat så kommer jag. Dvs sannolikheten för att jag skall komma är mikroskopiskt liten.
"Nej jag har ingen växel" - Inte till dig iallafall. Betala mig tillbaka de 200 kronorna jag hittills har gett dig så skall jag fundera på saken.
"Det låter verkligen jätteintressant" - Om du fortsätter mala på om det här osannolikt trista samtalsämnet så hoppar jag ut genom fönstret.
"Ja den där tröjan är verkligen jättesnygg" - Kläder är något man har på sig, inte pratar om. Ser du inte hur ointresserad jag är? Håll tyst eller byt samtalsämne, ditt spån.
"Mmmm" - Jag är upptagen/stressad/på dåligt humör/inte intresserad/uttråkad. Stick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback